سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت سوله

هزینه ساخت سوله در سال 99

سوله در صنعت و ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد. قبل از این که یک پروژه آغاز شود ، ساخت سوله آن در دستور کار قرار می گیرد یا به عبارت بهتر آغاز اجرای هر پروژه ، ساخت سوله است. مسلما برای تمامی مجریان پروژه ها دانستن هزینه ساخت سوله بسیار با اهمیت است چرا که این محصول هزینه اولیه سنگینی می تواند داشته باشد و از سوی دیگر از واجبات می باشد و نمی توان آن را حذف نمود. در این مقاله پیرامون قیمت هر متر مربع سوله در سال 98 صحبت می کنیم و معیار های تاثیرگذار بر قیمت آن را بررسی می کنیم

پارامتر های تاثیرگذار بر هزینه هر متر مربع سوله

اگر بخواهیم چند مورد که در قیمت ساخت سوله بسیار تاثیرگذارند را نام ببریم ، به چهار مورد مهم می رسیم. به طور میانگین قیمت ها تحت تاثیر این عوامل قرار می گیرند و این پارامتر ها در افزایش یا کاهش هزینه ها موثرند و می توان این گونه دسته بندی نمود:

محل احداث سوله

محل احداث سوله در هزینه تمام شده تاثیر دارد و هرچه محل احداث از کارخانه سازنده دور تر باشد هزینه حمل و نقل آن نیز بیشتر می شود. علاوه بر آن باید به خاک محل نیز توجه نمایید که جنس و میزان تراکم خاک در چه حدی است. این موضوع می تواند برای شما افزایش هزینه در پی داشته باشد. اگر سوله بر روی یک زمین سست قرار بگیرد ، باید ابتدا خاک را مقاوم سازی کرد و این مورد نیز بر هزینه ها اضافه می شود. از سوی دیگر نوع آب و هوایی که سوله در آن احداث می شود نیز موثر است. میزان بارش برف و باران ، شدت وزش باد ، رطوبت هوا و… در مقاومت سوله و قیمت آن تاثیرگذارند. اگر سوله ، دارای دیواره های بزرگ و وسیع باشد حتما باید در برابر وزش باد آن را مقاوم سازند.

قیمت سوله

یکی دیگر از مواردی که در قیمت سوله تاثیر گذار است این است که سوله باید دارای دفترچه محاسبات صحیحی باشد که سازمان نظام مهندسی ، آن را تایید کند در این صورت مطمئنن سوله کاملا استاندارد است. اما می توان قیمت سوله را با در نظر نگرفتن نکات مهم در دفترچه محاسبات پایینتر آورد ( منظور این است که سوله غیر استاندارد باشد ) و با قیمت پایینتر هم ساخت اما اگر هم بتوانید مجوز ساخت بگیرید مطمئناٌ با نشست یک برف و یا یک باد و زلزله سنگین سوله ریزش می کند و خراب میشود (در صورتی که دفترچه محاسبات نداشته باشد )، پس حتما قبل از ساخت سوله از استاندارد بودن سوله، از طریق مبادی ذیربط اطمینان حاصل فرمایید.

هزینه ساخت سوله در سال 98

همواره یکی از پرتکرارترین سوالات در این زمینه، قیمت ساخت سوله سبک می باشد. برای برآورد هزینه ها ابتدا باید پارامترهایی را مد نظر قرار داد سپس اقدام به تخمین قیمت کرد. پارامترهایی از قبیل متراژ سوله، متریال مورد کاربرد سوله، کاربرد سوله، نوع سوله ای که باید ساخته شود همچنین هزینه های مواد مورد نیاز و اجرت ساخت سوله می باشد.
در وهله اول در بحث محل احداث، هرچه مکان ساخت سوله از شرکت مجری سوله دورتر باشد، به دلیل مصافت بیشتر و در نتیجه هزینه های رفت و آمد اجرت کار بیشتر می شود. همینطور در مبحث مساحت سوله در صورت زیاد بودن مساحت هزینه ها افزایش می یابد. نوع کاربری سوله با نوع مواد مورد نیاز در ساخت ارتباط مستقیم دارد در نتیجه بر قیمت موثر است.
متریال مورد کاربرد سوله از دیگر موارد در بحث برآورد هزینه ها می باشد. منظور از متریال پوشش سقف، دیوار و کف است که باید متناسب با نیاز کارفرما تهیه شود. اگر بخواهیم به بررسی هزینه ساخت سوله در سال 97 بپردازیم، قیمت از متری 450 هزار تومان به بالا شروع می شد که با توجه به موارد مذکور متغیر بود. ولی از آغاز سال 98 شاهد افزایش و نوسانات قیمت در همه صنایع و مواد بودیم. به گونه ای که قیمت هر کیلو آهن از 3200 تومان به 7000 تومان افزایش پیدا کرد سپس به 5300 کاهش پیدا کرد.
در کنار این موارد اجرت کار هم به هزینه ها اضافه می شود. در سال 98 اجرت کار در هر شرکتی متفاوت بوده ولی به طور میانگین برای سوله های پیچ و مهره ای از کیلویی 1200 تومان شروع می شود و متناسب با شرایط بالا می رود. قیمت های زیر به صورت تقریبی بوده ولی برای برآورد حدود قیمت می توانید مد نظر قرار دهید.

سوله سبک ubm

 اولین بار یک شرکت آمریکایی در حدود 20 سال پیش اجرای سوله های سبک را با سیستم UBM طراحی کرد که به خاطر ویژگی های قابل توجه اش مورد استقبال قرار گرفت. این سازه مقاومت بالا دارد و در کمترین زمان ممکن نصب می شود و این اجرای سریع باعث می شود که مقرون به صرفه باشد و هزینه ها را کم کند. این محصول برای مکان هایی است که بدون اسکلت طراحی شده اند. سوله های ارزان قیمت در عین حال مقاوم. این محصول بدون استفاده از هیچ گونه ستون ، جوش کاری و حتی چسب و بتونه کاری تهیه و ساخته می شوند. این سازه به وسیه ماشین آلات UBM ساخته می شوند و به همین دلیل به این نام هم معروف هستند و طی یک فرآیند نورد سرد از جنس ورق گالوانیزه است که با ضخامت های متفاوتی ساخته می شوند. این محصول از نظر امنیتی توانسته رتبه های بالا و گواهینامه های معتبر دنیا از جمله گواهینامه اروپایی CE را کسب کند.
سوله سبک قوسی سطح مقاومتش را نسبت به طوفان و زلزله، بارش سنگین برف و تگرگ حفظ می کند و از آنجایی که با ورق های گالوانیزه ساخته شده در برابر رطوبت و زنگ زدگی هم مقاوم است. البته باید به این نکته دقت کرد از ویژگی های مثبت این سوله ضد حریق و مقاوم به آتش می باشد.

مهم ترین ویژگی های سوله سبک UBM را می توان در گزینه های زیر را بر شمرد:

برخودارای استانداردهای معتبر و بین المللی
سرعت بالای نصب (برای یک سوله 1000 متری می توان در 15 روز آن را در محل ساخت، نصب کرد)
طراحی متنوع و مناسب
صرفه جویی در زمان
صرفه جویی در هزینه و مقرون به صرفه بودن (حدود 35 درصد ارزان تر است)
انعطاف پذیری بالا در طراحی سوله
سازگاری با محیط زیست برای استفاده از ورق های گالوانیزه
مقاومت بالای سوله در برابر طوفان و زلزله (در مقابل سرعت باد تا بیش از 120 کیلومتر بر ساعت مقاوم است)
زیبایی ساختمان (سوله سبک به عنوان اسکلت است و شما می توانید دیوار و اجزا ساختمان را با آجر و کاشی و… تزئین کنید.
اما باید بدانید که در کنار این مزایا ، معایبی نیز سوله UBM دارد. این محصول در مناطق کوهستانی که برف زیادی دارد قابل نصب نیست و در انتقال حرارت بالا چه در تابستان و چه در زمستان مشکل دارد. برای دادن قوس به این محصول باید از ابتدای پایه این کار انجام داد. این سوله در برابر سرقت امنیت پایینی دارد و به راحتی بریده می شود. جابه جایی این سوله پر هزینه است.

سوله سازه‌ای فلزی با سقف شیب‌دار است که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می‌شود.
از این نوع سازه در کارخانه‌ها، اسکلت ساختمان، انبارها، مرغداری‌ها، آشیانه‌های هواپیما، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که با قاب‌هایی با دهانه یزرگ نیاز است استفاده می‌شود. به دلیل بزرگ بودن ابعاد تیرها و ستون‌ها باید از تیرورق در پروفیل‌های سوله استفاده کرد.

سـوله سبک

این نوع از سازه ها را از لحاظ وزن به دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی می کنند. در حال حاضر در مقایسه با سوله های سنگین استفاده از سوله سبک عمومیت بیشتری یافته است چرا که سازه های سنگین از قیمت بالاتری برخوردار هستند و همچنین در ساخت آنها از منابع و قطعات بیشتری نیز استفاده می شود. از سازه های سبک در موارد مختلفی استفاده می شود و از لحاظ کاربرد محدودیتی نیز برای آن متصور نیست. در سالن های ها ورزشی از سازه های سبک بیشترین استفاده می شود این نوع سازه ها را به راحتی می توان جابجا کرد و در مکان های مختلفی استفاده کرد.
سبک بودن این سازه ها به این معنی نیست که از مقاومت خوبی برخوردار نیستند از لحاظ مقاومت نیز در شرایط بسیار خوبی برخوردار هستند این نوع از سازه های سبک در انواع مختلفی نیز تولید می شوند و در بازار موجود هستند.

سولـه خرپایی:

یکی از مهمترین انواع سوله ها که در حال حاضر در کشور ما تولید می شود و از لحاظ کاربرد نیز در سطح بالایی قرار دارد سوله خرپایی است. از ویژگی های مهم این نوع از سازه ها این می باشد که برای ساخت دهانه محدودیتی متصور نیست و از آن در کاربری های مختلفی می توان استفاده کرد. این سازه نیز در گروه سازه های سبک قرار دارد چرا که در ساخت آن از تعداد کم تری فولا استفاده می شود و سرعت ساخت آن نیز بسیار بالاست.
از جمله دلایلی که سبب شده است سازه خرپایی با استقبال بیشتری روبرو شود می توان به هزینه کم، سبک بودن، سرعت بالای ساخت، امکان نصب انواع جرثقیل ها بر روی آن و همچنین راحتی حمل و نقل اشاره کرد.

آشنایی با انواع مختلف سوله دست دوم
بهتر است بدانید که : سوله های دست دوم با شکل و اندازه های مختلف و دهانه های گوناگون در بازار موجود و قابل عرضه می باشند. از اینرو با انواع مختلف سوله به طور مختصر آشنا خواهیم شد. انواع سوله های کارکرده عبارتند از سوله زوجی، سوله تکی، سوله دارای طبقات، سوله دارای جر ثقیل و سوله زوجی با چند ستون مشترک. برای خوندن کلیک کنید قیمت سوله دست دوم